Hoe krijg ik mijn website hoger in Google?

May 14, 2017

Wij krijgen vaak de vraag: “Hoe krijg ik mijn website hoger in Google?”. Sommige mensen denken dat het een kwestie is van een knopje indrukken, anderen verwachten dat je heel veel geld moet betalen om te verschijnen of weten helemaal niet dat je er daadwerkelijk iets voor moet doen om in de zoekmachines zichtbaar te worden.

De meeste mensen kijken niet verder dan de eerste zoekresultaten pagina van Google. Daarom is het van belang dat je op de eerste pagina komt te staan. Maar hoe werkt dat dan? Sta je meteen bovenaan?

Er zijn eigenlijk twee manieren om hoger in Google te komen:
1. Organische (niet-betaalde) zoekmachine optimalisatie (SEO)
2. Betaald adverteren via AdWords

Hoe bepaalt Google je positie?

Er zijn heel veel verschillende factoren die de positie van je website in Google bepalen. Google maakt hiervoor gebruik van een algoritme. Dit is een geheime ingewikkelde wiskundige formule die bepalend is voor de ranking van de zoekresultaten.

De PageRank kun je zien als een beoordeling die Google aan een website toekent. Het is een van de verschillende factoren die de verantwoordelijk is voor de positie van je website in de zoekresultaten. Er worden bijvoorbeeld waarden toegekend aan inkomende en uitgaande links op je website. Dit heeft ook invloed op de pagina waar de links naartoe gestuurd worden of vandaan komen. Het is dus belangrijk dat de links naar of van kwalitatieve pagina’s komen om er zo voor te zorgen dat het je eigen PageRank ook ten goede komt.

Google hecht ook veel waarde aan content dat relevant is voor de bezoekers van een website. Websites met weinig of niet relevante content kunnen strafpunten krijgen en in het ergste geval zelfs uit de zoekresultaten verdwijnen. Het maken van goede content (tekst en afbeeldingen) is echt van belang! Net zoals het regelmatig updaten van je content.

Google is continu bezig met het verbeteren van haar algoritmes. Dit doen ze om concurrenten voor te blijven en het algoritme geheim te houden. Het is overigens niet helemaal geheim meer. Er zijn richtlijnen (146 pagina’s!!) uitgelekt, waardoor het al een stuk duidelijker is waar Google nu echt waarde aan hecht.  Met kennis van deze factoren en het toepassen hiervan, kan je de positie veranderen. Dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd oftewel SEO (Search Engine Optimalisation).

Hoger in Google door zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is erg intensief werk, het kost veel tijd en vergt geduld en specifieke kennis. De techniek, content en populariteit van de website dient onder andere geoptimaliseerd te worden. Je staat dus niet zomaar op de eerste pagina of bovenaan in de zoekresultaten.

Naast de technische optimalisatie is het voor de organische (niet-betaalde) zoekresultaten ook belangrijk dat de teksten op je website goed geschreven en geoptimaliseerd zijn. Als iemand in Google zoekt naar je product of dienst en je wil dat jouw website op de eerste pagina staat, dan moet dit wel op je pagina voorkomen.

Ook de domeinnaam kan een grote rol spelen. Wij hebben bijvoorbeeld al een aantal van onze klanten geadviseerd om een domeinnaam te kiezen, die gebaseerd is op de zoekterm waarop ze gevonden willen worden.

Een voorbeeld hiervan is de website van J. Da Costa Schilderwerken. Met de domein www.vakschilderdenhaag.nl staat het bedrijf nu bovenaan de organische zoekresultaten in Google.

Hoger-In-Google-voorbeeld-nr-1

Als je ervoor kiest om zelf je website te optimaliseren, dan is het sowieso handig als je goed bent in teksten schrijven. Ook heb je enige technische kennis nodig en daarnaast veel tijd. Je zal je bezig moeten houden met linkbuilding, teksten (her)schrijven / optimaliseren, de website re-designen en alles heel goed bijhouden. Zelfs Social Media speelt een rol.

Met behulp van een goede website optimalisatie en het gebruik van zoekwoorden waarop jij goed gevonden wil worden, gaat je website hoger scoren in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten. Het gevolg hiervan is dat je meer bezoekers op je website zal krijgen!

Hoger in Google door adverteren

Om snel hoger in Google te komen, kun je gaan adverteren via Google AdWords. Je bepaalt op welke zoekwoorden je wil adverteren, maakt een of meerdere advertentieteksten en zet de advertentie aan. Althans, daar komt het op neer.

AdWords is behoorlijk geavanceerd, waardoor je tal van mogelijkheden hebt om je advertenties in te stellen en te optimaliseren. Je betaalt per klik. Dus als iemand vanuit de zoekresultaten op je advertentie klikt betaal je een bedrag. Hoe meer concurrenten “mee bieden” voor de klik, hoe hoger de prijs wordt.

AdWords is bijvoorbeeld een goede methode als het lastig is om organisch goed gevonden te worden. Kies je hiervoor, dan kies je voor een redelijk kostbare korte termijn oplossing.

Kosten Zoekmachine Optimalisatie

Wil je zelf je SEO gaan doen en krijg je een aanbieding van een bedrijf dat je beloofd dat je op 1 in Google komt in no-time? Ga er niet mee in zee! Het is veelal van korte duur en ze gebruiken vaak de zogenoemde black-hat methoden, waardoor je riskeert dat Google je straft. Dit houdt in dat je website dan veel minder rankt of in het ergste geval niet meer laat zien in de zoekresultaten.

Kies daarvoor in de plaats voor relevante en goed geoptimaliseerde content op je website en werk aan verbeteringen. Hiermee bereik je op de lange termijn een goede duurzame positie in de zoekresultaten. Het gaat dan wel minder snel, maar uiteindelijk is het een stuk waardevoller.

In onze website pakketten hebben wij standaard zoekmachine optimalisatie (basis) opgenomen. Maandelijks wordt de website onderhouden en de content bijgewerkt. Ook de SEO wordt onder de loep genomen.

Wil je hierover meer informatie? Neem dan contact met ons op!

By Aron & Sharon Prins

Aron en Sharon Prins wonen en werken online vanuit Voorburg en hebben meer dan 15 jaar ervaring met het bouwen en beheren van WordPress websites. Ze hebben in de afgelopen jaren gewerkt aan zowel simpele als behoorlijk complexe websites. Denk bijvoorbeeld aan diverse membership sites, uitgebreide webshops, leeromgevingen, netwerkmarketing sites, funnel sites, etc. Of je nu een simpele website wil voor je bedrijf, of een complexe setup met webshops, funnels en andere coole dingen: geen probleem. Wij helpen je graag verder!

Related Articles

Zo maak je gratis een bedrijfsvermelding in Google Maps

Zo maak je gratis een bedrijfsvermelding in Google Maps

Wat is de Google Bedrijfsvermelding? Dagelijks worden er duizenden zoekopdrachten gegeven voor het vinden van bedrijven in de regio. Er verschijnen dan bedrijven op Google Maps, maar ook worden bedrijven weergegeven als zogenaamde A t/m G opties bovenaan de...

read more
Hoe kan je een domeinnaam verhuizen?

Hoe kan je een domeinnaam verhuizen?

Wat houdt het verhuizen van een domeinnaam in? Als je eigenaar bent van een domeinnaam kan je ervoor kiezen om je domeinnaam te verhuizen. Bij het verhuizen wissel je van provider. Je blijft dan natuurlijk gewoon eigenaar van je domeinnaam. Als je je domeinnaam zelf...

read more
Hoe krijg je meer bezoekers op je website?

Hoe krijg je meer bezoekers op je website?

Yeah! Je website is af! Je bent klaar voor een groot aantal bezoekers op je website, maar... zijn er wel bezoekers? Waar kan je dat zien en hoe krijg je meer bezoekers op je website? In Google Analytics kan je je website aanmelden en in de gratis tool kun je meten wat...

read more

0 Comments